• PROJEKT EDUKACYJNY
        ERASMUS + "INTERNATIONAL MARKETING, ENJOY THE DIFFERENTS"

- rekrutacja uczniów ZSEU do projektu pt.
        "Marketing międzynarodowy – poznaj różnice"

Od 26.09.2015 r. rozpoczęliśmy rekrutację do projektu "Marketing międzynarodowy – poznaj różnice", współfinansowanego przez Unię Europejską. Partnerem projektu jest niemiecka szkoła BBS Zweibrücken.

Celem projektu jest:

• badanie rynku i zachowań konsumenckich w Polsce i w Niemczech na podstawie wybranego produktu (chipsy lays oraz telefon komórkowy samsung galaxy). Efektem finalnym będzie przedstawienie typowego dla każdego z krajów spotu reklamowego, za pomocą metody "simpleshow" (szkolenie zawarte w programie projektu),
        • doskonalenie umiejętności językowych,
        • zastosowanie różnorodnych środków komunikacyjnych, jak e-mail, sms, online konferencja, korzystanie z mediów komunikacji cyfrowej, tj. fotografii, video, edytowania obrazu.

Czas trwania projektu - 2 lata. Projekt wiąże się z wymianą partnerską uczniów (2 wizyty wyjazdowe do Zweibrücken, 2 wizyty goszczące). Weźmie w nim udział łącznie 20 uczniów klas I i II kształcących się w zawodach: technik ekonomista, handlowiec i logistyk.

Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy do projektu można znaleźć na stronie internetowej naszej szkoły (formularz zgłoszeniowy ucznia, regulamin rekrutacji uczniów ZSE-U) lub w sekretariacie.

Koordynator projektu - pani dyrektor T. Ładoś, nauczyciele wspomagający - nauczyciele przedmiotów zawodowych: Izabela Budzyńska–Smołka, Iwona Lubos, Małgorzata Regulska–Abdallah, nauczyciele j. angielskiego: Karolina Zaremba oraz wiele innych osób.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków
        Europejskiego Funduszu Społecznego

• Wizyta przygotowawcza

W dniach 23–27.11.2015 roku nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w wizycie przygotowawczej w BBS Zweibrücken, której celem było ustalenie szczegółowych aspektów wzajemnej współpracy i wymiany uczniów w ramach projektu.

Omówione zostały kwestie merytoryczne oraz ustalono harmonogram przyszłych działań. Nauczyciele naszej szkoły poznali grupę docelową uczniów biorących udział w projekcie oraz poznali piękne i urokliwe miasteczko Zweibrücken.

• Młodzież niemiecka w Polsce

Kolejny etap naszego wspólnego polsko-niemieckiego projektu. W jego ramach mnóstwo obowiązków, ale też fajnej zabawy doświadczyli uczniowie Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Zabrzu biorący udział w projekcie Erasmus+ "Marketing międzynarodowy - poznaj różnice".

9 maja w godzinach rannych przywitaliśmy grupę młodzieży niemieckiej ze szkoły BBS Zweibrücken wraz z opiekunami, którzy będą u nas gościć aż do piątku (13 maja). "Łamanie lodów" bywa trudne, ale nasza młodzież spisała się świetnie i stanęła na wysokości zadania: przywitaliśmy gości samodzielnie pieczonym ciastem, zwiedziliśmy szkołę oraz w ramach integracji i wzajemnego poznania się została rozegrana gra miejska "podchody", mecz towarzyski drużyn mieszanych polsko-niemieckich w siatkówce. W godzinach popołudniowych spotkaliśmy się przy wspólnym grillu. Było smacznie.

• Wizyta młodzieży ZSE-U w Niemczech

PONIEDZIAŁEK 24 październik 2016 r.
        W tym dniu, po zjedzeniu śniadania, po raz pierwszy pojechaliśmy autobusem do szkoły. Gdy przybyliśmy na miejsce gorąco przywitał nas Pan Dyrektor i uczniowie niemieccy. Wspólnie zwiedziliśmy szkołę. Następnie wspólnymi siłami zrobiliśmy pizzę, upiekliśmy ciasto i pyszne babeczki. Po zjedzeniu wszystkich słodkich pyszności i pizzy ogarnęliśmy kuchnię, która stała się miejscem naszych podbojów kulinarnych. Zabraliśmy się do porządnej pracy - rozpoczęliśmy polsko-niemiecką pracę nad projektem. W grupach zebraliśmy wszystkie pozyskane informacje, które utworzyły pewną całość. Po ciężkich godzinach pracy gra w kręgle nas rozluźniła. Zabawa była super!!!! Potem powrót do hotelu, kolacja i tak minął pierwszy nasz dzień w Niemczech.

WTOREK 25 października 2016 r.
        Po śniadaniu, dotarliśmy do szkoły BBS w Zweibrucken, gdzie rozpoczęliśmy wraz z niemieckimi kolegami pracę nad scenariuszem naszych filmów. Przygotowaliśmy najważniejsze informacje oraz obrazki, dzięki którym mogły być one przedstawione w filmie. Każda grupa pracowała nad tematem związanym z reklamą. Po kilku godzinach układania scenariuszy, rozpoczęła się najfajniejsza rzecz – zaczęliśmy rysować, drukować i wycinać różne śmieszne lub poważne rysunki. Współpraca polegała nie tylko na wykonywaniu zadań wynikających z projektu, ale przede wszystkim był to element integracji oraz poznania się bliżej. Po zakończonej wizycie w szkole, w planach było zwiedzaniu zamku, później powrót do schroniska, kolacja i czas wolny.

ŚRODA 26 października 2016 r.
        W środę od rana pracowaliśmy nad projektem. Współpraca między nami a uczniami z Niemiec układała się bardzo dobrze. Każda grupa pracowała nad swoim projektem, aby był dopracowany w najmniejszym calu, bowiem musieliśmy zakończyć przygotowania do filmiku i zacząć pracować nad nagrywaniem w aplikacji Simple Show. Po zakończeniu pracy mieliśmy wycieczkę do jednej z firm produkującej dźwigi. Firma nazywała się TEREX, ale mówiliśmy na nią REX – dinozaur. Podczas wizyty byliśmy ubrani w specjalne kamizelki oraz okulary. Nasz przewodnik a raczej jeden z pracowników bardzo dokładnie pokazał nam jak powstają te „olbrzymy”. Koledzy z klasy logistycznej byli bardzo zadowoleni z tej wycieczki, ponieważ teorię której uczą się w szkole mogli przenieść na praktykę. Po godzinie 18:00 byliśmy już w schronisku i mogliśmy zjeść ciepłą kolację. Wieczór spędziliśmy na grach w ping ponga, w karty lub na odpoczynku w swoich pokojach.

CZWARTEK 27 października 2016 r.
        W tym dniu, po przyjeździe do szkoły, pracowaliśmy nad tworzeniem filmików metodą SIMPLY SHOW. W swoich grupach nagrywaliśmy materiał: obraz, dźwięk a następnie składaliśmy wszystko w całość. Popołudniu zwiedzaliśmy miasto i mieliśmy czas dla siebie, mogliśmy zrobić zakupy i spędzić czas w swoim gronie lepiej poznając się i integrując.

PIĄTEK 28 października 2016 r.
        Ostatni nasz dzień pobytu. Pobudka, pożegnalne śniadanie, wyjazd do szkoły, gdzie czekali na nas już niemieccy uczniowie. Każda grupa kończyła pracę nad filmikiem. Przerwa to wspólny obiad, po którym w sali projektowej przyszła pora na przedstawienie naszych wyników działań. Rezultatem były zaprezentowane przez nas filmy. Efekt był zaskakujący! Byliśmy z siebie dumni. Po prezentacji Dyrektor szkoły w Zweibrucken serdecznie nam podziękował i pożegnał. Było nam przykro, że czas pobytu w Niemczech dobiega końca. Szybkie pakowanie, zakupy, czas wolny i powrót do kraju.

• Druga wizyta gości z Niemiec

W dniach 03.04-08.04.2017 nasza szkoła gościła grupę uczniów oraz nauczycieli z miejscowości Zweibrucken w Niemczech. Z grupą ta uczniowie naszej szkoły współpracowali przez ostatnie 1,5 roku w ramach projektu edukacyjnego Erasmus+ ‘International Marketing, Enjoy the difference’.

W ciągu całego tygodnia uczniowie ciężko pracowali nad spotami reklamowymi, których realizacja odbyła się w Krakowie. Oprócz pracy, uczniowie aktywnie spędzili czas zwiedzając między innymi Pracownię Symulacji Lotów na Politechnice Śląskiej, podziemia Rynku Głównego w Krakowie, Auschwitz- Birkenau - Były Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny i Zagłady, Park trampolin JUMP WORLD.

W ostatni dzień, cała szkoła mogła zobaczyć efekty pracy wszystkich grup. Uczniom rozdane zostały certyfikaty potwierdzające udział w projekcie oraz nabyte umiejętności. Projekt został zrealizowany z funduszy Unii Europejskiej, finansowo wspierała nas też Polsko Niemiecka Współpraca Młodzieży PNWM.

• Wideokonferencja

W ramach projektu w naszej szkole odbyła się wideokonferencja z udziałem szkoły partnerskiej BBS Zweibrücken. Brali w niej udział uczniowie uczestniczący w projekcie, nauczyciele, dyrekcja szkoły, przedstawiciele zabrzańskiego koła Związku Górnośląskiego oraz przedstawiciel Rady Dzielnicy.

Konferencja składała się z dwóch części:

• część oficjalna – miała na celu wzajemne poznanie się i przedstawienie celów projektu,
            • część nieoficjalna – to indywidualne rozmowy poszczególnych grup uczniowskich z młodzieżą niemiecką za pomocą skype`a. Jej głównym celem było przede wszystkim łamanie barier językowych i wzajemne komunikowanie się.